Vårrullar!

Jag har en filippinsk kompis som är grym på matlagning. Vi gjorde vårrullar ihop som blev fantastiskt goda!

Dipsåsen bestod av soja, lime, piri piri, koriander och rödlök (jag brukar ha vitlök och ingefära med). Så jäkla starkt blev det med 5 piri piri’s i!

Smakade på en öl med smak av biscotti, usch!

Innehållet var köttfärs, vitlök, ingefära, morot, vårlök, glasnudlar, vitkål, soja, böngroddar, gul lök, koriander och kryddor.

Många rullar blev det.

Då är det bra att ha medhjälpare!

Sedan stekte vi dem i olja på alla sidor.

Jättegott blev det och till det hade vi sticky rice, kålsallad med vitkål, morot, soja, lime, vitlök, ingefära, chili och sesamolja samt spenat som jag hällt kokande vatten på (slakat) med sesamolja och salt. Mums!

 

Kropphets.

Kropphets.

Många ägnar sina liv åt att hetsa kroppen, hetsa sinnet och självbilden.

Vi föds in i detta. Vi ser det varje dag. Vi ser det på TV, i tidningar, på stan, i våra föräldrar och i de vi möter varje dag.

”Vi röra på oss! Vi måste träna mer!”

”Vi måste utesluta det och det ur vår kost. Kolhydrater? Gud förbjude!”

Nya Pippi är anorektiskt smal.

”BMI 25? du är tjock!”

”Jaha, är du gravid? Hur mycket har du gått upp i vikt?”

”Wow! Du har blivit ätstörd! Vad fin du är! Man riktigt ser hur smal du har blivit. Du är duktig!”

Man har sett och hört det mesta. Man har varit träningsnarkoman, fastande, förargad, tjock, påverkad, nedslagen, stressad, gravid, anorektisk, ohälsosam, modfälld, äcklad, besviken och dömd. Man har man hetsat sig själv till ingen nytta.

Men nu djävlar har jag fått nog!

Var dig själv! Ät mat! Fastna inte i soffan! Träna för du mår man bra av, och framförallt:

ÄT DIN KIMCHI FÖR BÖVELEN!

Fortsätt läsa ”Kropphets.”

”What do you call those?” ”We call them nigg…nigg… No, no, no! No, we call them… wienerschnitzel!”

Wienerschnitzel! Fantastiskt gott! Här kommer mitt recept som är hur enkelt som helst att göra:

Till 4 personer.

Du behöver:

800 gram kalvinnanlår

Vetemjöl

Ströbröd

3 ägg

Salt

Svartpeppar

Potatis

Olivolja

Smör

Kapris

Gröna ärtor

Citron

Du gör:

Banka ut köttet så det blir tunna skivor. Jag använde en plastpåse som jag la ovanpå köttet och bankade med en kastrull. Det går även bra med en köttklubba/biffbankare (brutala ord).

Blanda vetemjöl med salt och svartpeppar på ett fat. Vispa upp äggen litegrann i en vid skål och häll upp ströbröd på ett fat och vänd köttet i först mjölet, sen äggen och sist ströbrödet.

Använd gärna ett barn till hjälp så slipper du själv bli kladdig om fingrarna.

Stek i rikligt med olja och smör till de är gyllenbruna och smaskigt goda.

Potatis alt. 1: klyfta och in i ugnen tillsammans med olivolja, salt och svartpeppar (ev timjan). 225 grader i cirkus 20 min (använd potatissticka).

Potatis alt. 2: skiva tunt och råstek försiktigt.

Servera med gröna ärtor, kapris och citron.

Här är en variant med klyftpotatis:

Och med råstekt potatis. Jag föredrar råstekt.

En del har anjovis, rödvinssky eller bearnaisesås till men jag skippar det. Jag skulle kunna tänka mig att använda något kryddsmör till. Café de Paris- eller persiljesmör kanske.

Nittiotalet ringde!

Idag blev det snabbmat; djupfrysta vårrullar med sticky rice och sojafrästa morötter, sugar snaps och broccoli.

Helt ok och barnen var glada. Ibland får man vara slö, eller?